Bremsedele & Tilbehør
Bremsedele, bremsereservedele og tilbehør til bremser og bremsesystemer på gokarts.
Her finder du alle dine gokart bremsedele, uanset om du leder efter bremseklodser, bremseskiver, bremseslange eller bremseskiveaftager, så finder du det hos Radne. Vi har også smarte komplette bremsesystemer af universalmodellen, der egner sig, hvis du skal bygge din egen gokart eller lignende køretøj.
Tips fra vores mekaniker til servicering af dine gokart-bremser:
"Rutinemæssig inspektion af bremsesystemet bør være en del af hver løbsdag, uanset om det er løb eller bare træning. "Jeg starter med de åbenlyse mekaniske forbindelser, der starter med bremsepedalen og tilbage til hovedcylinderen. Alle punkter bør kontrolleres for overdreven slitage og sikre, at sikkerhedslåsene (sprints, quickstrips osv.) er på plads. Jeg tjekker derefter kaliber og skiveforbindelser til rammen og akslen. Se igen efter løse kaliber- eller skivebolte, og sørg for, at splittappene er på plads."
Denne inspektionstid er også et godt tidspunkt at tjekke for overdreven slitage på klodser eller lækager - to af de mest almindelige problemer i ethvert bremsesystem. "Dette er et godt tidspunkt at se på bremseklodserne for usædvanligt slid eller revner. Undersøg alle ledningsforbindelser for tegn på utætheder. Følg bremseledningen tilbage til hovedcylinderen og bekræft, at ledningerne på intet tidspunkt kan komme i kontakt med jord eller klempunkter på rammen. Dette kan forårsage et katastrofalt svigt på banen. Når du er tilbage ved hovedcylinderen, skal du undersøge monteringsboltene igen og sikre dig, at alt er tørt uden tegn på lækage. Hvis alle disse er i orden funktionsdygtig stand, er der normalt ingen grund til at forvente bremseproblemer."
Ud over rutineinspektioner for utætheder, vil de fleste eksperter anbefale dig at udskifte hovedcylinderens tætninger og kalibere i lavsæsonen. "Jeg har altid anbefalet, at hvis karten bruges til en hel sæson med racerløb, skal bremsesystemet være en del af vintervedligeholdelsesplanen," siger mekanikeren. "Det ville være hensigtsmæssigt at skille systemet ad, rense og inspicere alle komponenter. Jeg vil anbefale at købe genopbygningssæt til både hovedcylinder og kaliber.
"Bremsevæske har en tendens til at udtørre tætningerne. Når en tætning begynder at tørre ud, skaber den mere friktion i det hul, hvori den bevæger sig. Friktionen får returløbet til at bremse. En langsommere bremseretur kan forårsage en midlertidig reduktion i acceleration ud af hjørner. En utæt tætning opstår i slutningen af cyklussen, ikke begyndelsen. Hvis du venter, indtil du har en utæt (dårlig) tætning, har du allerede lidt uger, hvis ikke måneder med dårlig ydeevne."
"Den anden hovedårsag er snavs og støv. Snavs vil få tætninger til at forringes ligesom bremsevæske gør. Vedligeholdelse mellem løb bør i det mindste involvere at trække støvdækslet af og skylle snavs og støv ud med en god bremserens på både masteren cylinder og kaliber. Multispray er god til at opretholde smøringen af stempeltætninger. Udskift alle støvdæksler efter behov."