Friktionskoblingen er et link mellem motoren og bagakslen, og det er selve kraftoverføringen. Det er designet som en beskyttelse af motoren, så den kan glide, hvis der er et stop.
Sættet er komplet med friktionsringe, skruer og møtrikker
Sådan monteres friktionskoblingen på bagakslen på Rotax Max DD2
Fordi det er vigtigt, at skruerne strammes med det rigtige moment for at fungere korrekt.
Friktionskoblingen har 4 plastbøsninger placeret mellem friktionskoblingen og bagakslen.
Sådan samles det:
Træd klemmen (nr. 1), skiven (nr. 2) og friktionskoblingen til midten af bagakslen. Kontroller derefter, at der ikke er nogen mærker eller grader, der rager ud, hvor friktionskoblingen skal sidde, så overfladen er ren, flad og fin.
Skub derefter skiven, klemringen og friktionskoblingen over motorens hule aksel, der sidder fast med en stor sekskantmøtrik, der har samme form.
Stram derefter de 6 unbrakoskruer på friktionskoblingen med en momentnøgle til 8 Nm. Hvis du ikke har adgang til en momentnøgle, kan du bruge et håndgreb på en t-skruenøgle og stramme "helt rigtigt", hvis du er en erfaren mekaniker.
Hvis du strammer friktionskoblingen for løst, vil det føles som om motoren glider på koblingen ud af kurverne, og på den anden side hvis du strammer den for hårdt, er der en risiko for at den går i stykker. Kontroller omhyggeligt, at møtrikken på bagsiden er i den korrekte position i sin sekskantede muffe i friktionskoppen, FØR du begynder at stramme skruen.